tisdag 18 december 2007

Åter hemma igen! Nu med snickeriprojekt!

Ptja, då var man hemma igen! Men som vanligt så får jag väl ta det från början!
Tidigt på fredag morgon så klev jag upp på båten, packat hade jag gjort kvällen före så jag bara duschade och åt lite frukost, sen bra det iväg till 0630färjan! Björnar med söner kom och hämtade mig, dom skulle också till mo i rana. Det var trevligt på färjan, trots attt det blåste på kuling iaf, lite större båt det här, får säkert plats 12 långtradare på bildäck.

Juleträd!



Bilresan från kilbohamn tar väl sådär2 timmar kanske, väl i mo i rana så splittras vi och jag och björnar går och fixar min lön på banken, feterssom jag saknade nummer för att kunna föra över internationellt, ska fixa det när jag kommer till stan. Så jag fick ett nätt förskott att ha på fickan (jag säger inte hur mycket av säkerhetsskäl! ;) Jag var hungrig som fan.. så när vi kom in på banken så hälsar dom artigt, och hon berättar att dom har öppet hus i sina nya lokaler, och att det finns lite mat runt hörnet..

Tilltugg?



Det var helt underbart, jag var jättehungrig och det fanns verkligen skitmycket. Hade längtat efter köttbullar i en månad och här fanns dom! Dom smakade lite juligt och jag gissar på att det var bostongurka i dom, men dom var väldigt goda och lite lagom varma sådär! Tärta fanns också! Väldigt bra ställe det här, där jag både får pengar och go-maten!

Hanna från Polen!



Jag tycker det var så fint det här, jag tycker det låter så välkommnande med Hanna från Polen, snackar vi om arbetskraftsinvandring i sverige så är det inte riktigt lika positivt, då gnäller facken och dom som jobbar, det finns dom som tycker att dom kan mindre eller slarvar. Men inte i norge, här är det positivt! Jag blev så glad. Färdiga med det så går vi tillbaks med bilen, och dom skjutsar hem mig till Ulla och Torsten, några bekanta, samma som jag sov hos på vägen upp! Och det var väldig trevligt, men jag var ute på stan mest hela dagen, köpa hemliga saker... Men ja, det är ju dyrare i norge och det tar emot lite. Även om nått ser billigt ut så får man ju komma ihåg att 100 norska kronor är 118 svenska så tar det emot lite till. Kvällen hos Ulla och torsten blir jättetrevlig, jag badade och kände mig riktigt ren för första gången på länge. Jag bjöd på lite räkor som blev vår middag på baugetter, väldigt uppskattat! Jag sover natten hos dom och nästa morgon tar jag en taxi (bara en km, men med 2 ryggsäckar och 2 tunga hinkar så fick det va värt 92 kr!) När Jag hade tittat i bussturlistan tidigare så såg jag att bussen går från Mo 0800, till tärnaby 1000, från tärnaby 1230(!) till umeå 1755. Det här stoppet kändes väääldigt tungt då. Men ack va jag bedrog mig! I Tärnaby så passade jag på att äta lite svensk mat!

Det svenskaste jag kunde hitta



Tärnaby Värdshus var öppet och jag beställde en pizza, faen va gott det var! Lingondrickan till var god också, som jag har längtat. Klart det kan låta konstigt att kalla pizza svenskt, men å andra sidan, vitkålssallad är väldigt svenskt, så även lingondrickan, men pizzan är väl ganska italiensk iaf. Men sen var det väl inte just den svenska sämpeln jag var ute efter, husmanskost ser ungeär lika dant ut i norge som sverige. Utan mer lite "modern" mat! När jag hade ätit färdigt och sett Anja åka störtlopp (på tv), så tänkte jag ta mig en promenad till knosum och köpa DN och sen gå till bussen. Men butiken sunds las ner i sommras, och nu har det öppnat en Outlet där! Och jag blev väldigt glad att se att dom hade vettiga saker, väldigt skönt när det inet är märkesbundet heller, gick att hitta många av dom större tillverkrna, dock nästan bara kläder där. Jag provade lite byxor och köpte ett par plus en ful men bra mössa för äventyr (kanske kommer på bid i kommande äventyr?). Det slutade med att jag fick skynda lite till bussen! Bussresan var lång och lite seg, men hade en trevlig kvinna att prata med sista biten från typ granö, dom skulle fly till thailand över jul. Jag berättade om närgeäventyret och om min blogg, hon fick URL också (så om du läser, lämna kommentar!) Väl i Umeå så tog min kära syster Ida, Pappa och Hide emot mig, pappa fick lite räker (som jag inte har hört nått om efter det, kanske matförgiftning?) och lite saltsill!
Väldigt skönt att komma hem igen, livet flyter på och julstressen börjar väl sätta in lite.
Jag har tagit upp ett snickeriprojekt jag höllp å med när jag fick jobb i norge.

Vad kan detta bli?



Jag håller på att snickra en pulka! I pulkan ska min packning åka utder skidturer, och det är jag som ska dra den, tills vidare!
Det uttalade målet med vintern är många dagar på skidor och många nätter i tält, hoppas det håller.

Det tar sig!



Här ser vi hur ramen ska se ut ungefär. Ett frontstycke som alt sitter fast i i framkant, likaså i bakkanten, om än lite större bakstycke där. Jag ska fräsa ut spår i medar och kanter och lägga 4mm plywood, tror jag. och sen ska det förstärkas med lite ribbor som går tvärs över botten.
Ett otroligt givande projekt, så mycket saker jag aldrig har gjort förut! Kul att få designa, och att sen fundera hur fan man ska kunna bgga den också. Har fått lite hjälp i min gamla slöjdsal på grundskolan, när jag inte riktigt har verktyg för det som ska göras, Hyvla kanterna på medarna och klyva dom så jag får två likadana.. Idag lämnade jag en liten hink räkor som tack! Dom verkade glada, men får väl hoppas att dom kan dela.

Jag känner mig lite som jultomten, fast vet inet riktigt om det är räkor som snälla barn vill ha. Men det verkra bli årets julklapp från mig iaf. Först en räkmiddag i Mo, en påse till pappa, en liten hink till slöjden, då frågade en av lärarna om han fick köpa ite, han fick mitt nummer så skulle han ringa på fredag, har ju inet hur mycket som helst men tror det ska gå bra. På skolan träffade jag även min faster Agneta, hon berättade att hon hade läst bloggen medan jag var borta, oj va bra det kändes! Jag erbjöd henne en hink räkor till jul (julerekan!) så ska dit på torsdag. Och som, trots att jag tycker jag har tagit en hel del så är det kanske 80% kvar. 9 kg räkor är mycket, men dom håller typ tillnyår, men det ska nog lösa sig med åtgången! ;)

Jag gillar julen, allt känns så bra.
God jul!

2 kommentarer:

  1. Hej Hej Tomas-pojken!

    Du är en riktig klippare Du, som Tore Skogman så hurtigt skildrar i sin sång... Det har varit en fröja att läsa Dina alla rader. Tack för bra underhållning!
    Hoppas Du får vila upp Dig nu efter allt slit!!
    Kram på Dej och God Jul.
    Många beundrarkramar från morfar och mormor på Seskarö

    t

    SvaraRadera
  2. Jag måste säga att jag är impad av ditt pulkbygge! Spännande att se resultatet! :D

    Ragna

    SvaraRadera