onsdag 12 december 2007

Slutet ær næra!

Jag længtar hem, och oj va næra det børjar bli! På fredag åker jag till mo i rana (och julshoppar), sover hos en bekant och på lørdag åker jag æntligen hem! WOOOO! Det børjar kænnas vældigt aktuellt, ikvæll la vi in dom rækor jag ska ha med hem. Vældigt smidigt nær man ær partners med en rækfabrik, fick både bra hinkar och sådær en 60 liter lag, helt gratis!



Efter att jag hade skrivit senaste inlægget så nsøade det nær jag gick hem.. Satan va det snøade! lapphandskarna var uppemot 1*2 cm stora! Helt crazy!




Efter helgen på land var vi ute två dagar i rad, och det blev ca 200 kg rækor (och minst lika mycket maneter, skitæckligt), och sådær en 300 kg idag. Men trålen har tjorvat lite. Den ær nyrenoverad, revs nått førskræckligt i høstas. Funkade bra dom førsta dagarna men idag har den slæpar tungt, så kedjorna går i botten riktigt hårt så vi får upp alldeles før mycket typ snæckor och lera. Så imårrn ska det førændras lite avstång hær och dær.

Den dykarsjuka fisken.

Uern i tidigare inlægget blev gårdagens middag, saltad øver natten och kokad. Smakade vældigt likt aborren och var otroligt god! Fast den ær lite større æn abborren... Denna var kanske 1.5 kg. Igår fick vi en till på drygt två kilo (men bjørnar berættade att dom hade fått en på 12 kg!), den føll ur gallret næra båten och vi førsøkte kroka den. Och så kom en ørn från ingenstanns (satan va bra dom måste se) och høgg den, men missade! Så vi fick upp den till slut, med två långa revor øver magen från ørnen.. Lax-killen som føljde med fick den! Han hjælpte till med rækrensningen och var jættetrevlig. Ville bara ha Uern och lite rækor som betalning. Kempegøj!

Dagens soluppgång!

Dagen har varit lite skum, som jag sa så strulade trålen. Det slutade med att vi fick ta upp den tre istællet før en gång idag! Många timmar i vattnet som tappas, och dærmed också rækor. Men det blev rætt fina fångster trots allt. Men idag så klev jag upp vid 07 nær vi la ut från kajen, Gick och la mig igen, klev upp nær vi skulle lægga ut trålen vid 0740, gick och la mig igen, klev upp vid 9, då skule trålen upp efterssom den slæpade hårt.. Så redan vid 10tiden så satt jag och rensade rækor, och nær en last var færdigrensad så var vi tvungna att ta upp den igen. Skønt att få børja tidigt så man blir færdig nån gång, men det blir lite stressande.

Man kanske skulle bli eremit?

I en av fångsterna så kom det upp en liten eremitkræfta! Ett utmærkt fotoobjekt trots sin ringa storlek. Men då har vi ett litet problem bara. Allt på båten vibrerar och gungar! Tog sækert 50 bilder utan att få nån skarp och bra (svårt utan blixt). Men så till slut nær vi lossade våra 300 kg rækor så kravlade jag mig upp på kajen och tog bilden ovan, och jag gillar den! Surar lite øver att jag råkade kapa skuggan bara..

Men oj va jag længtar hem! Ær lite distræ. Imårrn blir det bara en kortare tur før att rætta till trålen, sen ska jag gøra en liten tur hær i trakten tænkte jag, hoppas jag hinner innan det mørknar! Jag kommer hem på lørdag vid middagstid, jag ær vældigt sugen på ris och korvstroganoff... efter att ha ætit potatis vid alla varma måltider utom tre den senaste månaden! En gång kokade jag tagliatelle, och i førrgår kokade jag palt, igår stekte jag upp palt.

Imårrn ska jag førsøka få hyra badhuset, och så ska jag nyttja bastun, åh va jag længtar!

Kram!

2 kommentarer:

  1. åå..vad härligt det låter, längtar tills jag också är "fri" från gymnasiet, men det närmar sig ju!

    Mysigt foto på soluppgången!
    Trevlig 3:e advent! :D

    SvaraRadera
  2. Nu är det inte så många timmar tills vi ses!!! Härligt! Kram

    SvaraRadera