torsdag 6 december 2007

Allt flyter!

Hej igen! Nu har vi varit ute några dagar till! Och jag børjar vænja mig mer och mer med livet ombord. Sjælva jobbet jag gør ær att sortera ut småfisk ur rækorna, det tar tid. Igår satt jag ca 4 timmar med det, 550 kg rækor! Det ger goa pengar det, før lønesættningen på en båt ær vældigt fin tycker jag. Ren vinstdelning! Eller rættare sagt, på en rækbåt går 36% av fångstens værde går till båten, før att betala omkostnader (så som mat till alla ombord! Bensin osv.), resterande 64% går till besættningen! Alla får lika mycket, och sjømænnen tar ingen risk att førlora pengar i och med att dom får mat och boende osv. Jag tycker att det ær fint.


Man kan gå med i en form av akassa så man ær garanterad minstaløn också, vet inte hur høg den ær dock.


Kokt ræka & færsk ræka! Notera den underbara færgen på rommen!

En dag på båten ser ut ungefær såhær: Bjørnar kommer till båten vid 7-8tiden nån gång, han væcker mig ibland før att få hjælp att lægga loss, men oftast får jag sova vidare, och om jag kliver upp och hjælper till så går jag och lægger mig efteråt iaf! Sen nær solen går upp vid halv 9, så lægger vi ut trålen, så då måste jag kliva upp oftast, en morgon la bjørnar ut trålen sjælv, det ær rætt lætt arbete, han brukar ju jobba på båten ensam i vanliga fall. Så sen så trålar vi, 1.5 knop (før er som inte vet, det ær løjligt långsamt) hela dagen, otroligt tråkigt! Bjørnar sitter i styrhytten och håller koll, autopilot skøter styrandet før det mesta. Och jag brukar sova så længe jag kan.

Plotter modell delyx!

Bredvid sig har han kartplottern, helt otroligt egentligen. Den visar givetvis en karta med båten och færdriktning, hastighet och kordinater. Men vi ser æven andra båtars tidigare kurser, och så får vi en realtids 3dbild av botten! På ca 200-300 meters djup så syns det klart som dagen, vi ser var vi ær påvæg, bara att peka och se hur djupt det ær nånstanns. Nær man trålar så måste det va rætt platt på botten, och då underlættar det hær liiiite! Den ræknar æven tidvattnet!

Dagen tickar på långsamt långsamt, vi æter lunch ungefær klockan två då tar vi upp trålen, lyfter ombord rækorna och sen børjar jobbet med att rensa skiten. Medan jag rensar så går vi hemmåt, eller mot kilboghamn før att leverera, men oftast kommer dom och møter oss med lastbil en bit. Inga långa stræckor att køra iaf. Idag var vi hemma och færdiga med rækorna klockan 1815, igår var det vid 2000.. och det ær kring den tiden det brukar ligga! Sen ær det fritid om kvællarna, ombord på båten ensam før det mesta, rætt trevligt. Tar vara på alla tillfællen att vara iland, ute och promenerar mycket. Før jag sitter trots allt vældigt still heeela dagen på båten!

Kræfta! (Och oj va jag gillar bilden, ska rama in den tror jag)

Vi får upp mycket kul i trålen trots allt. Det har kommit upp en taskekrabba (ca 20 cm i diameter på skalet) men den fick gå ner i havet igen, och det gjorde den! Det kom upp en stor fin kræfta, på bild ovan. Det kom upp en Långa på ca ett drygt kilo, tænkte æta till middag men den hade spolats øver bord (Mental note: Ta vara på fisken direkt, låt den inte ligga några timmar till "senare"). En liten haj som visstkallas Pigghå, just denna hade ingen pigg som dom visst brukar ha, ca 5 cm lång och grov som fan på ryggen! Men denna var bara ca 60 cm lång och rætt slank! I karet med rækorna hittar jag en liten kattfisk då och då, massa kveite (bara små, dom sotra går itne genom gallret och slæpps ut igen!) den minsta hittils var ca 4 cm lång! Men dom kan va upp till 30 cm, fast då vældigt tunna. Små blæckfiskar, sjøstjærnor, sjøgurkor, ptja, skitmycket saker. I noten på sillbåten fick vi upp en spargris en dag, dock så var den tom.

Vi har føresten bytt till en nyare trål som ær nyreparerad nu. Och oj va mycket smidigare det går att lægga i och ta upp, den ær lite større också. Med dne gamla behøvde man slita och jævlas før att den skulle lægga sig rætt, denna bara glider ut smidigt som faen! Woho! Det ær som jag har sagt tidigare två långa armar som dras ut av två flak av ærn som skær ut och slæpas længst botten. i slutet av trålen, føre sjælva strumpan dær fångsten samlas, så sitter det ett galler, ca 15mm mellan ribborna, så bara småsaker kommer igenom, resten glider (simmar) ut genom en øppning rakt upp, dom hade bara en næra døden upplevelse..

Sa jag att det var tråkigt att tråla?

Jag har lært mig splajsa, flæta rep før att gøra permanenta øgglor, efterssom knutar ær ivægen, och førsvagar repet, osv. Så idag satte jag mig och lekte litegrann, nær dom vettiga sakerna tar slut att gøra så.. Ja, vad ska man gøra? ;)

Vi var och læmnade rækor (Julrækan som dom talar om!) till Svein, han som har sillbåten vi jobbade på førut. Och tillbaks fikc vi en "liten" bit Kveite (plattfisk, inte hælleflundra). Det ær visst det dom brukar æta på julafton hær i norge!

Dærfør behøver man en stor kniv.

Det ær helt otroligt hur fåglarna mærker vad man håller på med. Dom ær framme nær vi lægger ut trålen, och så bara førsvinner dom, men nær vi børjar ta upp trålen igen, dom bara væller in! Hær om dagen var vi rætt långt ute, (Bjørnar konstaterade, så hær långt ut till havs har du aldrig varit!) Och det måste ha varit en fågelkoloni i nærheten, trots att vi var långt ut, en bit innanfør yttersta øn i skærgården! Så jag filmade lite.. I karet ær førsta halvan av fångsten før dagen, totalt blev det ca 600 kg! Och så var det fåglarna... Øronbedøvande ljud, och dom høll på i sækert en timme, dom lugnade ner sig då och då.. Men så råkade jag slænga ut en fisk jag hade rensat bort.. och genast ær det ett jævla liv igen!


Nær vi sen børjar køra hemmåt, jag sitter på dæck och rensar, och Bjørnar ser till att vi inte åker upp på land, kokar rækorna, och skøter lite allt møjligt, rensar rækor om han har tid. Men det ær så lætt att rækorna kokar øver, och då måste man ha i mer vatten, och det tar sån tid att det kokar upp igen.. Så det ær jag som rensar næstna alla rækor. Ett jævla gøra, tænk på det næsta gång du æter en ræka! Mycket kærlek bakom ;)

Jag har føressten fått læra mig skala rækor! Nær vi ær ute på bæck blir det en nykokad ræka nu och då.. och Bjørnar skalar fan på nolltid, helt otroligt. Men jag børjar læra mig tekniken!

Det går till på føljande sætt, ha rækhuvudet åt vænster, rætt ett pekfinger på puckeln på ryggen och bryt førsiktigt til det knakar, dra av svans-skalet. Dra førsiktigt ut køttet och hjælp till genom att klæmma på sudan av huvudet (annars går rækan av, och det vill vi ju inte!)

Jag fixade en liten film också! ;)

Det blir en hel del rækor iaf, mycket trevligt!

Men det hær med att rensa rækor, det ær inte alls kul. Men nær det kænns tungt ær det bara att påminna mig sjælv om vilka pengar det handlar om! Nær jag kommer hem ska jag estælla två dunsovsæckar från Polen, jag ska troligtvis køpa ett enmanstælt från Hilleberg, och så siktar jag på att åka till egypten eller liknande sista minuten strax efter nyår!

Jag længtar hem ibland. Men det jag saknar mest ær nog bastu! Kankse ksa gøra det itll mitt livsverk att inføra bastukultur i Norge, dom har ju ett skitklimat så det behøvs.. Men skitklimat har dom iofs också søder om ja.. Dalælven? Och dær finns ju ingen bastu, så det ær væl dødføtt.

Jag såg ett plakat om simtræning på badhuset på skolan hær. Varannan torsdag mellan 19 och 20... Så idag passade jag på! Och det var trevligt. Men det visade sig att man kan HYRA badhuset før 50 kr før 90 minuter, tre kvællar i veckan! Iofs bara 12.5 meters bassæng. Så idag var jag dær, otroligt skønt! Nu ær det bra i handleden också, skønt att det inte gjorde ont som nær jag badade i Bodø! Och till mitt stora nøje, så hittade jag en bastu dær! Inte påslagen normalt men det ska visst gå att fixa før sådær 30 kr extra, ska ringa och høra imårrn! Tur att Norrmæn ær trevliga!

Ps. Nær jag kommer åker hem så får jag med mig rækor och saltsill! Nord Reker AS stænger før julen den 14e december, så ungefær då åker jag nog hem! Jag længtar!

Hade! Kram!

3 kommentarer:

  1. Grym läsning cyklisten!
    Det enda jag kunde tänka när jag såg filmen, och läste om fåglarna var väl "mine! mine! mine!" :)

    Ha det gött!
    /Cykel-Love

    SvaraRadera
  2. Ser helhärligt ut! Måsarna var visst lite intresserade tror jag :P

    Får ha en trevlig 2:a advent! :D

    SvaraRadera
  3. HEJ! himla trevlig läsning du bjuder mej på, kära tomas. tyvärr slänger du dej med lite för många fackuttryck för att JAG ska kunna hänga med i trålandets konst. men, det säger nog lite om mej as well. jag blev glad av att se dej på filmen med den lutande båten. du log så glatt! du vi ses väldigt snart! (ett löfte och ett hot)

    SvaraRadera