torsdag 29 november 2007

Sluta jiddra børja tråla!

Æntligen kænns det som det børjar komma igång igen! Det blir inga bilder just nu, glømde sladden hemma (dvs båten, oj va man vænjer sig), sitter hemma hos Bjarna.





Efter att under en vecka ha vandrat runt i ovisshet om framtiden så børjar svaren komma. Men vi tar det från børjan! Efter att vi låg i bodø førra veckan, det var rassia och alla hade før liten sill, så stængde dom fiskevattnet før sillfiske. vi lastade av det vi hade, den størsta sillen i hamnen, och det ær lite tveksamt hur mycket vi kommer få betalt før den, dom sa 50% men det verkar inte bli några avdrag.
Så då kllev alla av båten før helgen iaf, jag trodde att jag skulle få bo ensam på båten och tråka i 3 dagar, men jag fick følja med hem till Svein! Helt underbart!





En vældigt trevlig familj, en Steinar som var 17 och grymt trevlig, och en Oulaug (STAVNING?!?) 11 årig tjej. Vi var och såg på bygdebion på fredagkvællen, och Steinar bjød med mig till en fest på kvællen.. Och det var en kæmpefin kul fest! tog slut vid 3tiden och næstan alla var glada. Slapp tom gå hem! Svein kom och hæmtade oss..

Under helgen hade jag dator med itnernet att bruka och det var skønt..




Måndagen var så blåsig att vi væntade till tisdag med att lægga ut, hæmtade upp alla och la oss i jektvik dær vår skipper Bjarna bor.
Så idag bestæmde vi oss før att sluta vænta på beslut, och så la vi ner fisket ett tag.

Hade pratat med Bjarna litegrann tidigare om att jobba på hans trålare. och tråla rækor, och så blev det!

Båten ær ca 15 meter lång och ær ganska låg, och rækorna vi fångar rensas fårn bifångst (får se hur mycket blev det, bjarna pratade om några procent). Sen kokas rækorna och sorteras efter storlek.. Och lastas i lådor som jag idag har haft nøjet att tvætta.




Nåvæl, Bjarna ær riktigt schysst, jag har det bra.
Och det kommer komma mer bilder och mindre text på några dagar, førhoppningsvis.


Kram!

2 kommentarer:

  1. fortsätt skriv gubben! skit spännande jue. Susanna

    SvaraRadera
  2. Snacka om att vidga sina vyer!! Och få insyn i allt möjligt som vi andra inte vet nästan ett dyft om...
    Ha det bra!
    Kram/mamma

    SvaraRadera