tisdag 20 november 2007

Och så var det fiskandet..

Det ær lite blandade intryck hær, sen det senaste inlægget har vi haft mycket hår væder och det har kænts litemotigt. Nær vi till sist fick lossasenast så blåste det kulingvind och snøade, øver viken till fabigken dær dom pumpar upp fisken med en stor slang. På væg dærifrån tætnke jag filma men hade slut batterier i kameran. Tittade up och såg måsarna flyga, med bakænden først, i massor akerifrån. Surfade på vindflødet, och då jgjorde vi ændå 7 knop!


Norska måsar

Vi låg ine i hamn oh vænade ut vædret, åkte frammåt natten. Næsta dag så hittade vi fin sill, trots att vi rev oss (nætet) en del så fick vi upp en 8 ton. vi spenderade kvællen med att sy. Dagen efter så var vi ute i samma vik igen, med nylagad not.
En till båt var dær och søkte fisk, vi hittade ett skitstort stim men dom låg så soagligt, på før djupt vatten næraland.. Vi åkte in itll kajen och handlade lite. Nær vi kom ut igen hade andra båten fångat en hel del fisk, och vi skullle få rumpa fisk av dom , vældigt vamiljært!
Så jag passade på att talite bilder på hur fiske med not ser ut!
Halva noten ær inne.

Man lægger ut hela noten i en ring, på bilden gissar jag att kanske halva eller 2/3 av noten ær inne i båten igen. Endragsko i botten som dras åt med massa shackel och en lång wire drar ihop botten, och fisken ær rædd før båten så dom kommer inte ut!
Man drar in mer och mer av noten, efter ett tag så drar man upp botten av nætet och fæster det længst relginen, så fisken ligger i en fin liten påse! Sen ær det bara att strama upp ordentligt, och pumpa upp fisken! Efter dom var færdiga var det vår tur!
Glada fiskare!

Lite pill med att få ihoptvå båtar på några meters avstånd utan att gå ihop, vi skickade ut lill-båten, en jolle med stor stark motor som inte går så snabt, som drog oss från andra båten nær vi væl var førtøjda!! i slangen som syns forsar det fram fisk!
Fisk...

Så pumpar vi till det ær fullt och lite till! Vi håvade fisk till stora byttor på några hundra liter styck før att dryga ut lastutrymmet lite. Filmade några sekunder på nær Svein håvade fisk, så ni får en kænsla før hur mycket fisk det ær... Han tar alltså fisk direkt från pumpen innan den åker ner i lastrummet!




Och hur ær det med mig då?
Jag lever, jag halkade på isen (på land givetvis) før några dagar sen och føll lite konstigt på ena armen. Stukade handleden och lindade det snabbt, men efter en stund kænde jag att det var armbågen som værkte. Har smort på med voltaren lite nu och då dom senaste dagarana, armbågen ær bra och jag ær inte svag i armen, lite svårt att græva (håva).
Idag var jag och badade på Nordlandsbadhuset hær i Bodø. Lite æventyrsbad och det var væl roligt, men lite tomt kanske, mycket større i typ ørnskøldsvik, men det var roligt trots att jag var ensam.
Bastun hade en dørr som itne ville hållas ritkgit stængd och man fick inte kasta på vatten i den 70gradiga bastun, dom påstog att aggregatet kunde spricka, jag litade åp tylø och sprutade på med min imsdalflaska (med kranvatten), det var uppskattat från alla!

Pratade med en svensk dær inne, en svensk lækare innom psykiatrin från Boden som jobbade i Narvik som var på besøk i Bodø, vi pratade lite om nogre och fiske och jobb, jag sa att jag hade lite ont i handleden så det var tungt att simma. Han kollade lite snabbt på dne och sa att det borde røntgas. Gør ont nær jag vrider på handen, han sa att det mycket væl kunde vara nån spricka och att jag borde røntga det, så det ska jag gøra.

Men det kænns som min resa hær kan nå sitt slut ganska snart. Det var rassiai hamnen igår på sillbåtarna, alla ca 20 st hade før liten sill. Men vi var verkligen ett grænsfall. Max 20% får va under 25 cm långa, lite konstig mætning som inte går på vikt som dom gør med alla andra fiskar. Vi hoppas givetvis kunna fortsætta fiska, men først ska vi få lossa... Men det fins hopp om att hitta stor sill. Det som kan hænda ær att vi inte får betalt før sillen vi levererar, och att dom kan stænga fiskevattnen. Gør dom det senare så får jag hitta mig ett nytt jobb eller åka hem. Bjarne vår styrman ska tråla rækor efter det hær ær slut, så jag frågade som han behøvde folk, han sa att det kunde hænda och att vi skulle disskutera det då.
Kan finnas møjlighet att jobba på samma båt igen, nær den går till sjøss igen efter den hær perioden!
Så det ær bara att hoppas.

Ha de!

6 kommentarer:

  1. Hej Tomas!
    Hoppas att du får vara kvar där ett tag till, det verkar vara ett roligt jobb! Du får mycket frisk luft!
    Här har vi börjat packa som smått, Ida och Håkan ska hjälpa oss på lördag när stora lasset går.
    Hilde hälsar Hoppas armen blir bra/
    Kramar Pappa& Hilde

    SvaraRadera
  2. Halloj din skadskjutna fågel! Hoppas att vingen läker bra så du får fånga fisk utan smärta.
    Fortsätt gärna att rapportera, det är väldigt intressant för oss att se hur det funkar och vad ni gör där. Vi håller tummarna för att ni får fortsätta dra upp fångster åtminstone året ut.
    Sköt om dig och armen!

    SvaraRadera
  3. självklart läser även jag din blogg, kul att se vad du håller på med, men trist att höra att du är skadad. Jag också håller tummarna för att det inte ska bli en alltför snar hemfärd så ditt äventyr hinner löna sig lite innan du åker hem igen, tråla räkor är säkert inte dumt, brukar vara lätt att få nya jobb när man väl är i landet bara man tar tag i att fråga runt och riinga en massa... men hoppas på att se dig i jul såklart! kram från göteborg

    SvaraRadera
  4. Vad häftigt med den lilla filmsnutten med både ljud o rörlig bild! Ja, det är klart att en filmsnutt har rörlig bild.. :)
    Hur går det att dra i länsarna (eller vad det var?) med den skadade armen?? Eller kanske nån annan får ta just den delen?

    Hoppas det går bra nu med allt, både arm och fortsatt jobb, och övrigt.
    Vilken fin bakgrund det var på dina bilder, med de snöiga "alperna" !
    Hörs snart. Har paketet hunnit fram? mamma

    SvaraRadera
  5. Hej Tomas!
    Morsan din har nyss lärt mig vad en blogg är ungefär. Därför är jag nu här och kollar. Väldigt fint och intressant är det du skapar . Kanske du skall bli journalist när du fiskat färdigt.
    Förresten så har vi hittat och tvättat en fleece-tröja som tillhör dig.Din mor sa att du saknat den , jag har efterlyst ägaren här i huset men någon visste att det var din . Du får den vid tillfälle.
    Jag har parkerat båten för vintern idag. Isen börjar lägga sig . Ha det så bra.
    Mors bror Gunnar m. fl.

    SvaraRadera
  6. Börjar bli intresserad av att fiska nu, jag som bara får botten napp.

    Hur gick det med armen? Hoppas det löste sig till det bättre!

    SvaraRadera