lördag 19 januari 2008

Resan till norge, och en liten tur på båten.

Nu är jag alltså i Norge och Jektvik igen. Jag känner mgi jäkligt slut i kroppen för resan hit var väl inte direkt optimal, väldigt suboptimal faktiskt.
Var tvungen att sova en natt i Mo i Rana, och dom bekanta jag sov hos förut var inte hemma över helgen, och antingen så är norska vandrarhem väldigt dyrt, eller så finns det inga.
649 norska kronor för en natt på Mo i Ranas billigaste boende.
Och jag hade inte råd helt enkelt, det kändes så oprioriterat!

Så tanken var att helt enkelt att sova utomhus.
"helt enkelt" var precis så jag tänkte det hemma, men väl i Mo så kändes det väl inte sådär jätteroligt längre. Jag kom fram vid klockan halv 7 igårkväll ungefär, och bussen vidare ut mot kusten gick 0800 idag. Det är 13 timmar väntan, utöver dom 9 timmar jag åkte buss igår, och utäver dom 2 timmar som bussen från Mo tog, utöver dom 4 timmar jag fick vänta på färjan i Kilbohamn och utöver den 1 timme långa resan med färjan.
Jag lyckades faktiskt sova en halvtimme timme utomhus, hade ju med massor av kläder.. ska ju jobba på en båt norr om polcirkeln mitt i vintern. Och sen en timme inne i väntrummet.

Med åkte även mitt kök!

Efterssom jag inte var så ltralätt så fick köket fälja med, kunna trolla fram värme och varm mat under natten! Det var toppenbra, drack massa varma koppen, pulvergulaschsoppa och nudlar.
Det var bara att slå ihjäl timmarna. Tågstationen var öppen till 00:05 och sen var jag ute i sådär en 4 timmar, satt och läste en del, åt och drack varmt och var uppe och rörde på mgi med jämna mellanrum för att hålla värmen. Köpte Dagens nyheter i umeå och sparade den länge, räckte i nästan 2 timmar! Klockan 4 så kom en konduktör som just hade börjat sitt skift och frågade om han skulle låsa upp till väntrummet, och det var givetvis uppskattat.
Läste i boken "Yrke: Världsomseglare" som jag fick av min morbror Joel i julklapp (Tack!)
Rätt intressant bok som lägger fram segligen på ett väldigt praktiskt sätt, jag har haft lite funderingar på nått liknande men med lite mindre budget. Och han har arbtetat mycket med charter under sina år till havs, ett väldigt jobb.
Hur som helst så kom jag mig från Mo till slut, 2 timmar buss ut till kilbohamn, dom båda busschaffuörerna och taxichaffuören var väldigt trevliga allihop! taxiförbindelse på bussbiljetten är lyx...

Lite utsikt iaf.

I kilbohamn var jag tvungen att vänta i fyyyra långa timmar på färjan. Sov på väntrumsgolvet (som var varmt och hårt) kanske en timme, sen kom ett par fårn Lettland som var där och jobbade, vi satt och pratade en bra stund där. Sen gick jag ut på en liten tur, bara 5 minuter promenad men trevlig utsikt!

Färjan gick fint och när jag blev hämtad vid kajen i Jektvik av Björnars son Remi så kändes allting toppen, kändes ganska hemma att klättra ner till båten (ebb) och slänga in allting i hytten.

Sov ca 2 timmar när jag hade kommit itll rätta på båten också.

Jag fixade en liten film också!

Hoppas den glädjer någon!

Jag har lite känslan att jag "har ju redan berättat om allt", men får se, det kanske händer nått spännande :)

Jag kommer stanna här endast 2 veckor för mamma fyller år den 1a Februari och vill inte vara borta från flickvännen allt för länge heller, det är ju nu under vintern vi ska njuta av snön!

Man må ikke va för kravstor!