onsdag 23 januari 2008

Oh lord please forgive me, it's been three days since my last blog entry!

Fan va bra det går hær i Norge alltså! Helt otroligt.
Efter att ha varit ute på sjøn 3 långa dagar med perfekt vintervæder, solsken blå himmel och vindstilla, nästan spegelblankt hav, så fiic vi ligga på land idag, för björnar hade några ärenden som behövde göras. Och det var rätt skönt måste jag säga.


Förra turen i norge så fångade vi i snitt ca 300 kg räkor per dag.
I söndags fångade vi 798 kg, i måndags 840 kg, och igår tisdag ca 640 kg! Känns helt otroligt bra!
Får ju lön per kilo så det här drar ihop lite.. Sitter och funderar på hur delar av det ska spenderas! ;) Men det ska även bli att sy lite fler saker tror jag, har en del idéer..



Gott väder!

Toppenväder var det ja.. Vi passerar polcirkeln minst 2 gånger per dag, och jag förväntade mig värre väder nu på vintern än vi hade i höstas, men det är precis tvärt om... Otroligt härligt att få sitta i solskenet och rensa räkor!
Nu är det tom värt att kliva upp före själv arbetet med att rensa räkorna börjar, så jag får sola lite på däck! Fast solen går väl inte upp jättetidigt direkt, och man får passa på när den kikar fram mellan fjällen.

Glad fiskare..

Jäkligt skönt att sitta på fördäck på en fender och sola och fundera på livet, här låter inte motorn så högt heller, så jag kan tom höra vad jag säger på dom iflmer jag har filmat, det går inte inne i båten!

Kollegor! Dock på sillfiskebåt påväg ut till havs.

Utsikten är otrolig! 360 grader utsikt.. Allt känns så otroligt roligt när solen ler mot mig! kanske därför jag har ett så fånidgt leende på alla filmerna.

Känns alltid lite tyngre efter vi tar upp andra gången när solen ahr gått ner och vi börjar köra mot kajen där vi ska lossa, det blåser mer och är mörkare. Sen har man ju varit igång ett tag vid det laget. Dagarna har varit så att vi lägger ut vid 6-7-tiden och sen är hemma i hamnen igen vid kanske 8-9tiden på kvällen. Och då med det faktiska arbetet mellan kanske 11 och 19, men det är lite olika, med hur mycket fisk det är i räkorna och sådär.


Lite av fångsten..

Här har vi då 24 lådor kokta räkor, omkring 600 kg! Tar bra mycket tid att rensa men skönt nu när vi tar upp trålen en gång mitt på dagen så vi kommer igång med rensandet tidigare. Så halva lasten är rensad när solen går ner, istället för att börja först då! Det känns att dagarna blir längre också!

Ut på tur!

Jag måste säga att bildne inte riktigt gör utsikten rättvisa, klart men blåsigt var det, med ett blågrönt hav med vita gäss och solbadande fjäll i bakgrunden! Jag lyckades hitta en perfekt sten att luncha bakom, både i totalt lä (från kulingvinden..) och med en fin gata rakt ut mot havet så jag såg nått också! Lunchen blev spaghetti och korv! Ketchupen jag tog med i en servett (hittade INGET annat) försvann på nått mystiskt sätt så fikc bara litegrann av den.

Fixade en liten film också..


Var ute ca 3 timmar allt som allt och det ar skönt, bra kallt med vinden mot bara kinder, men i övrigt så räckte kläderna finfint. Så det var ett bra test inför kommande vinterturer.. För vinterturer ska det bli!

1 kommentar:

  1. Skönt att du har det bra, och härligt att ljuset börjar återvända.
    Det här blir bara ett snabbt gonatt, för nu är det....... gonatt!
    Kram/mamma

    SvaraRadera