måndag 28 januari 2008

Storfrämmande!

Vi hade fint besök här i Jektvik en dag, två sillfiskebåtar!

Värt att notera är att här är bara 2/3 av noten ute, högen skulle bli ännu högre! Säkert 4 meter och 4 meter i diameter. Viktigt att den läggs rätt så den är lätt att få upp i båten igen sen, sen kollar man efter ( för stora) hål i nätet.

Sen var vi till Björnars lager och lastade ut hans. Noten som skulle ut var kanske en hög som var två meter hög inne i ett hörn, bara kanske 3 meter i diameter.. sen när vi började dra upp den (med motordrivna rullar givetvis) så visade det sig att den inte låg på nått golv utan fyllde ett rum på undervåningen också! Maskorna var kanske 10*10 mm stora och noten var över 100 meter djup.. och ändå var den mindre än den dom hade sen tidigare!

Problemet med den var att dom fångade för mycket fisk, så det kunde bli lite farligt ibland.

Tilltugg!

Senare på kvällen var det pubafton på det lokala caféet, och det var en massa fiskare där.. Eller massor och massor, men jag tror det var alla 11 från dom 2 sillfiskebåtarna iaf, + lite locals + jag givetvis! Det var en trevlig kväll och jag fick lite insyn i hur livet för fiskarna är.. Frågade hur mycket en jobbade per år och han tittade lite oförstående på mig och sa "kanske 10-11 månader".. Jag förklarade att jag aldrig skulle palla nått sånt, och jag jobbar på båt för att spara pengar som jag ska leka upp sen! "4 månader på båt skulle kunna finansiera 8 månader på resande fot" :)

Annars har vi varit ute och fiskat en dag, eller om det är två dagar sen senast jag skrev.

Igår lovade dom kuling och vi gömde oss i en fjord men det var en jättefin dag, ca 450 kg räkor.. När vi sen började gå hemmåt (och hade halva lasten kvar att rensa) så började det blåsa kanske 10 sekundmeter och hagla en bra stund och sen snöade det..

Fixade en liten film så att ni kanske förstår att jag jobbar lite för pengarna också ;)


Jag åker hem i veckan! Åker antingen på onsdag eller torsdag härifrån, beroende på väder typ.

Och jag längtar hem en del, ska bli skönt att komma hem, nu lite rikare än när jag for.

Hade!

4 kommentarer:

  1. Hej Tomas! Jag och två till försöker ta oss till Norge och in i fiskeindustrin, och därför så råkade jag snubbla över din blogg. Det låter helt fantastiskt det du håller på med!

    Jag/vi vill också! Så, finns det möjlighet att konversera lite via e-post eller liknande? Bara en enkel intervju, som en liten spark i rätt riktning. Vi vet nämligen inte särskilt mycket om någonting, än så länge.

    Med vänliga, uppriktiga hälsningar, Staffan.

    SvaraRadera
  2. halloj!
    Bra att du importerar lite av den norska rikedomen till Sverige... och gör UL-turer för pengarna!
    Glöm bara inte pulkan, även om vädret inte är pulkaktigt...

    SvaraRadera
  3. Joel: Ja det känns ju lite fel att börja projektera sommaren redan nu, men pulkan är prio 1 och så ska det bli en dle vinterturer helt klart..
    Sovsäck från polen på ingång bl.a!

    SvaraRadera
  4. Hej jag hittade dig på couchsurfing och din blogg verkar rolig även om jag inte pallat läsa allt.. men jag har tittat på filmerna! du verkar vara en kul och äventyrlig person. var bor du? jag bor i umeå och jag har också en blogg. om än inte lika äventyrlig... toveloon.blogg.se
    ha det fint!

    SvaraRadera