torsdag 14 juli 2011

Flugfiskesuccé i en avlägsen men lättillgänglig sjö!

Konstigt nog så är en av dom sjöar där jag har fiskat mest en sjö uppe i fjällen, dessutom en reglerad sjö. Med pappa uppifrån Tärnafjällen så har möjligheten till fiske i en i övrigt stängd sjö kommit genom att hans morfar ägde ängar vid sjön för länge sedan.. En sjö dit man inte kan köpa fiskekort, en sjö dit man måste ha nyckel för att ta sig.

Vår båt och följeslagare över sjön, utan motor!
Men även en lite avlägsen sjö dit man kan ta sig med bil, en sjö där vi brukar ha en båt sommartid.. Det känns som ett litet slutet ekosystem eftersom fisken inte kan vandra upp eller nedströms pga regleringen, men dom föds i några små tjärnar och går sen ner längst bäckar ner i sjön som ju trots allt är ca 3 km lång. Så reglering har både för och nackdelar..


Robert med premiärfisken för turen!
Vi kom fram till sjön relativt sent, ca halv 8 och när vi väl hade rott och dragit drag över sjön och slagit upp vårt läger så började dimman på sjön komma.. Här uppe oftast ett tecken på att fisken snart slutar nappa, så även denna gång. Vi svär lite över myggen i vårt vindskyddade läger och försöker lite fiske men utan lycka..
Men nästa morgon så efter frukosten så ger vi oss ut och Robert tar två fina öringar!


Lunch på olika vis, bilden visar inte färskpotatisen som kokas!


Robert som även var med på vinterns topptur i Hemavan är dessutom slovak och en hängiven flugfiskare, själv är jag lite nyare för flugfisket men jag jobbar på att lära mig, men det är så kul och givande att ha nån att fråga! Jag fick en lite mindre öring på förmiddan också men den kändes för liten, och lunch hade vi ju redan, den klarade avkrokningen och vaknade till liv igen efter en liten stund i vattnet!

Mörka moln och åska! Dags att dra sig tillbaks...
Ut igen efter den sena lunchen och det var några fina fiskar som tappades tillsammans med flugor som uppenbarligen fungerade (och stora var dom, flugorna alltså, fisken var iaf stark.) Vi hade sett dom mörka molnen dra in och hört åskan mullra i fjärran.. Men nu var det dags att ge upp!

Presenning.. Ultralätt? Nej. Underbart? Ja!
Hemma igen i lägret så fick vi snabbt upp den 3.5*4.6 meter stora lättviktspresenningen, så där satt vi tillsammans med traktens mygg och kollade på regnet och drack te!


Kvällens fångst på spinnare tillsammans med spön och min nya håv!


Regnet försvann snabbt och vi hade gott om krafter kvar efter den stadiga lunchen, även om fisken verkade ha somnat så fick jag tillslut upp en fin öring på spinnare.. som ju är bra att ha när fisken inte äter..
Senaste tillskottet i utrustningen är min egentillverkade håv bara från förra veckan, ram i 8x1mm miljögalvat stålrör, handtag i oljad en. Formen av en fisk var alldeles ypperligt effektiv!

Frukostpyssel!


Som umebo så verkar jag ha en tendens att rulla min mat.
 Det hade börjat regna kraftigt igen kvällen innan, men det gick som en dans med både bra tält och presenning för packningen.. för vi hade ganska mycket med oss! Inte alltid man äter färsk frukt ute på tur exempelvis!

Sista dagens fiskelycka har bara börjat!

Efter en något långdragen frukost från min sida så kommer vi ut utanför vår skyddade vik igen, det blåser lite och vi får ro och driva om vartannat för att hålla oss ungefär där vi vill.. Nu börjar fisken bita ordentligt och efter gissningsvis 2 timmar så har jag fått en öring (och tappat favoritflugan tillsammans med en fiin fisk) medan Roberts största problem är om han ska orka rensa sina 5 fiskar nu eller om han ska ta det senare..

Vi river  lägret och packar vår båt väl lastad för att ro ut i sjön och driva tillbaks mot bilen, tyvär har vinden vridit och vi får ro en del ändå, jag passar på att tappa nån fler fin fisk och Robert släpper tillbaks nån fisk han drar upp på vägen hem.. Att dra flugorna efter båten i stil med trolling är både praktiskt och effektivt, när det hugger nånstans så stannar vi och sätter och och kastar en stund..




Stillsamt fiske i strömmande vatten
Väl på stranden igen så känner vi lite press att komma iväg eftersom stackars Robert ska jobba nästa dag, 5 timmar bilfärd bort! Men vädret är så fint att vi verkligen inte kan låta bli att pröva lyckan även här..

Robert visar hur man gör för att kroka fisk!

Till slut landar den i håven..
Tämligen direkt som Robert har smugit sig fram till bäcken så har han nått på kroken! Ett par minuters drillning för att på tredje försöket (!) kunna håva in fisken som var både tjock och stark efter att ha bott i det strömmande vattnet med mängder av mat!
Bara håven vore fiskformad så skulle det nog gått bättre! ;)


Vilken fångst! Vilken avslutning!

Vilket väder! Vilket fiske! Vilken tur!
Det här måste göras om!

Lämna gärna en kommentar, det gör det så mycket lättare att orka dra fram kameran när jag är ute!

1 kommentar:

  1. Hej! Fantastiska bilder! :)
    Jag som annars aldrig är ute i naturen numera (sist var väl i scouterna på mellanstadiet) får sån lust att tälta och vandra! Jag har ingen aning om "hur man gör" eller vad som behövs, men just nu spelar det ingen roll känns det som :)
    Hoppas du har det bra! Kram / Emelie

    SvaraRadera